Právní změny pro e-shopy platné od 6.1.2023

Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku nabyla účinnosti 6. ledna 2023. Některé změny uvítá spotřebitel, některé provozovatele e-shopu. Doporučuji jako povinnou četbu pro každého, kdo rád nakupuje online.

Falešné recenze

Nedoporučovaná technika je nyní zakázána. Prodejce musí zajistit, aby na webu zobrazoval recenze pouze od skutečných uživatel. O způsobu, jakým to provede, musí informovat. Uvádí-li i hodnocení, musí informovat o způsobu výpočtu.

Slevy neslevy

Umělé slevy jsou bohužel všude kolem nás, nejen v on-line prostoru. Celý fígl vypadá následovně: před slevovou akcí produkty zdražíte a pak aplikujte slevu. Výsledná cena může být klidně stejná, jako ta původní, ale čecháček je lovec slev a tak se snadno lapí do pasti.

Jaká povinnost vyplývá z novely zákona pro eshopisty? Nově budou muset uvádět kolik výrobek stál předtím, než byl zlevněný, a to nejnižší částku za posledních 30 dní.

Reklamace

Pokud se vada výrobku projevila do 6 měsíců, byl za ní zodpovědný prodejce. Nyní je tato lhůta 12 měsíců.

Reklamovat zboží může zákazník 2 roky jako dosud. Ve druhém ruce se však důkazní břemeno obrátí. To, že vada existovala už od počátku (nákupu), by naopak musel prokázat spotřebitel.

Vrácení zboží

Pokud prodejce uplatní na zákazníka některou ze zákonem definovaných nekalých praktik, může zákazník odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dní.

Předvyplněné služby/ produkty v košíku

Toto již není možné, e-shop vám nemůže automaticky vložit do košíku doplňkový produkt nebo službu jako např. pojištění, různé náplně do kupovaného spotřebiče atd.

Dodací lhůta

Tato úprava novely by snad mohla omezit přeprodejce zboží z Aliexpressu apod. Takové eshopy poznáte snadno dle velmi negativních recenzí třeba na Heurece. Kritizuje se velmi dlouhá doba dodání a ne zrovna férové a transparentní jednání při reklamacích nebo odstoupení od smlouvy.

Prodejce musí objednané zboží doručit do 30 dnů. Zákazník může dát prodejci dodatečnou lhůtu na dodání. Pokud ani po tom prodejce zboží nedodá, má zákazník právo na odstoupení od smlouvy.

Objednávky po telefonu

Telefonicky bylo možné objednat zboží a tím uzavřít kupní smlouvu. Nyní musí zákazník takovou smlouvu písemně potvrdit, např. formou sms nebo e-mailem.

Tlačítko pro dokončení objednávky

Nyní nestačí pouhé „objednat“ nebo „odeslat objednávku“. Z tlačítka musí být zřejmé, že je třeba objednávku i zaplatit. No budiž, tlačítko se přetextuje na „objednat a zaplatit“ apod.

Personalizace cen

Některé eshopy mohou zobrazovat ceny třeba podle toho, odkud k nim spotřebitel přišel nebo kolikrát e-shop navštívil.

Pokud obchodník „přizpůsobuje cenu osobě spotřebitele na základě automatizovaného rozhodování,“ musí ho o tom informovat.

Identita prodávajícího

Prodávající musí zákazníka před uzavřením kupní smlouvy informovat o tom, zda zboží prodává jako obchodník (podnikatel) nebo další spotřebitel (fyzická osoba).

V prvním případě totiž unijní předpisy chrání spotřebitele jako slabší stranu, zatímco transakcí mezi dvěma spotřebiteli se tyto předpisy netýkají.

Autor: Ing. Radek Urban

24. 5. 2023